A tengeralattjáró
Víz
alatti járművek szerkezetével már a XVII. sz. óta kísérleteznek . Alapvetően két műszaki probléma megoldása
foglalkoztatta a kísérletezőket . Megfelelő
meghajtószerkezettel igyekeztek
ellátni járművüket és a víz alatti tartózkodáshoz megfelelő mennyiségű és
minőségű oxigént kellett biztosítaniuk .
Felszín
alatti vízi jármű létrehozására az első kísérlet 1620 körül volt .
1773-1775
között a amerikai David Bushnell egy tojás alakú, víz alá merülő „Teknősbéka”
nevű hajóval kívánt angol flottára
támadni . Terve abban állt, hogy a „Teknősbékával” az ellenséges hajó alá
úszik,és onnan a járművezetője fúróval kikezdi a hajó gerendázatát , majd aknát
helyez el, mely a tenger alatti jármű visszavonulását követően felrobban. Az
elképzelés azonban csődöt mondott . 1776 szeptemberében a New-York-i kikötőben
támadásba lendült az Eagle nevű brit hadihajó ellen, de amikor a fúróval az
időzített bombát fel akarta erősíteni , akkor az angol hajónak éppen a
fémlemezzel borított részét célozta meg, s így nem sikerült elhelyeznie a
robbanó szerkezetet . A bomba végül felrobbant , s ha nem is tett kárt az
ellenséges hajóban, mégis ezt a járművet tekintik az első működőképes tengeralattjárónak .
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése